در این وبلاگ در راستای اعلامیه حقوق بشر و کنوانسیون های صادر شده به دفاع از حقوق انسانی و شهروندی مردم عزیز کشورمان میپردازیم، حقوقی که به راحتی از تک تک ما سلب شده است و هر روز این روند ادامه دارد.

۱۴۰۲ تیر ۲۲, پنجشنبه

فشار بر دادخواهان؛ بازداشت، محاکمه، زندان، و شلاق برای نزدیکان جان‌باختگان اعتراضات

 

فشار بر خانواده‌های دادخواه مرتبط با اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران ادامه دارد و قوه قضاییه جمهوری اسلامی چند تن از آنان را بازداشت و به احکام حبس و شلاق محکوم کرده است.

بنا بر گزارش‌های شهروندی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۰و ۲۱ تیر، مقامات قضایی جمهوری اسلامی برای هاشم ساعدی، صدیق بهمنی پدر شاهو بهمنی، عبدالرحمن نصری پدر متین نصری، و آرمان حبیبی برادر آرام حبیبی، اعضای خانواده‌های دادخواه جان‌باختگان اعتراضات سراسری در کردستان، احکام بیش از شش ماه زندان و ۴۰ ضربه شلاق صادر کرد.

همچنین، علی روحی، پدر دادخواه حمیدرضا روحی جوان جان‌باخته در اعتراضات سراسری تهران، سه‌شنبه ۲۰ تیر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» محاکمه شد.

در رویدادی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات قضایی با خانواده زهرا سعیدیان‌جو، خواهر دادخواه میلاد سعیدیان‌جو معترض جان‌باخته در ایذه که بازداشت شده، برای پیگیری وضعیت او به دادسرا مراجعه کرده بودند، اما «با برخورد خشونت‌آمیز مأموران روبه‌رو شده‌اند.

گروه مشاوران حقوقی دادبان، به نقل از حسین‌علی حاتمی، وکیل خانواده سعیدیان‌جو، نوشته که زهرا سعیدیان‌جو «پس از بازداشت به نهادهای امنیتی تحویل داده شده» و در مراجعه مادرش به «بازپرسی ایذه» در روز ۱۹ تیر، مقامات «قول می‌دهند تا عصر همان روز از سوی دادسرا» با او تماس بگیرند و «ساعاتی بعد، زهرا با شماره‌ای ناشناس به مادرش زنگ زده و خبر بازداشتش را در تهران تأیید» کرده است.

در این تماس، خانم سعیدیان‌جو به مادرش «خبر از انتقالش به ایذه» داده است.

حسین‌علی حاتمی گفته سه‌شنبه ۲۰ تیر دوباره به همراه مادر و برادر زهرا سعیدیان‌جو، برای پی‌گیری به «دادسرای عمومی و انقلاب ایذه» رفته‌اند.

وکیل خانواده سعیدیان‌جو گفته «با دادستان دادسرای عمومی و انقلاب ایذه و بازپرس شعبه دوم شخصا صحبت کردم و به نتیجه مشخصی دست نیافتیم» و فقط گفتند «به دایره نیابت قضایی تهران مراجعه کنید.»

این حقوقدان، با تأکید بر «حق قانونی خانواده متهم» برای آگاهی از «اتهامات، محل نگهداری و موضوع نیابت»، افزوده که موفق نشده‌اند «شماره پرونده و شماره نیابت» را برای پیگیری بگیرند و «بدون داشتن اطلاعات کافی، خانواده قادر به پیگیری نیابت نیز نخواهد بود.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده صدور احکام برای معترضان از جمله توماج صالحی را «ناعادلانه» خوانده و آن را «بازتاب نگران‌کننده‌ای از تلاش‌های مستمر رژیم ایران برای سرکوب و ارعاب» کسانی دانسته که «شهامت ابراز مخالفت دارند.»

همچنین، دایی توماج صالحی به صدای آمریکا گفته «خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و لغو اعدام» در ایران هستیم.

به امید فردایی روشن و بدون فشار امنیتی

کوچک همه شما مردم پاک سرزمینم ایران

سعید بهشتی متین (مهرپاد)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

همزمان در ایران

بدون شرح واقعی به امید روزهای بدون اعدام و زندان سیاسی برای مردم پاک سرزمینم ایران  سعید بهشتی متین (مهرپاد)