در این وبلاگ در راستای اعلامیه حقوق بشر و کنوانسیون های صادر شده به دفاع از حقوق انسانی و شهروندی مردم عزیز کشورمان میپردازیم، حقوقی که به راحتی از تک تک ما سلب شده است و هر روز این روند ادامه دارد.

۱۴۰۲ تیر ۱۳, سه‌شنبه

کشتن، شکنجه، و آزار کودکان به دست نیروهای امنیتی (بازداشت غیرقانونی معترضان جوان)

 


(بیروت) – دیده‌بان حقوق بشر گفت تا آواخر فروردین ماه نیروهای امنیتی ایران در جریان سرکوب اعتراضات گسترده این کشور در قالب مجموعه‌ای از نقض‌های جدی کودکان را کشته اند، شکنجه کرده‌اند، و مورد تعرض جنسی و ناپدیدسازی قرار داده‌اند.

مقامات ایران همچنین بر خلاف حفاظت‌های حقوقی کودکان را تحت بازداشت، بازجویی، و پیگرد قرار داده‌اند و قضات خانواده کودکان را از به کارگیری وکلای منتخب خود برای دفاع از آنها باز داشته‌اند، کودکان را با اتهامات مبهم محکوم کرده‌اند، و آنها را خارج از دادگاه‌های نوجوانان مورد محاکمه قرار داده‌اند که اختیار منحصر به فرد قضایی در حوزه کودکان را دارا هستند. نیروهای امنیتی کودکان را بدون اطلاع به خانواده‌شان دستگیر کرده و بعضاً برای هفته‌ها در بازداشت نگاه داشته‌اند. دانش‌آموزان آزادشده از بازداشت از بازگشت به مدرسه منع شده‌اند یا مقامات پوشش حمایت اجتماعی خانواده‌هایشان را قطع کرده‌اند که منجر به اشتغال کودکان شده است.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر گفت «رهبران ایران نیروهای امنیتی بی‌رحم خود را برای آزار جنسی و شکنجه کودکان آزاد گذاشته‌اند و کودکان را تحت محاکمه‌های نامنصفانه مضحک قرار داده‌اند». او اضافه کرد «در طول هفت ماه گذشته مقامات از اعمال قدرت تحمیلی حکومت برای ساکت کردن کودکان نیز ابایی نداشته‌اند».

دیده‌بان حقوق بشر آزارها علیه ۱۱ کودک بین سپتامبر ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۳ را مورد تحقیق قرار داد، و جزییات جدیدی از پرونده‌های گزارش‌شده پیشین مستند کرد.

مقامات ایران اعتراضات سراسری و مخالفت مردمی خواهان تغییر بنیادین را به شکلی ظالمانه سرکوب کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، و دیگر گروه‌های حقوق بشری کاربرد شایع نیروی قهریه کشنده علیه معترضان از جمله کودکان را مستند کرده‌اند. مأموریت حقیقت‌یاب سازمان ملل در ایران باید در چارچوب گزارشگری گسترده خود از نقض‌های حقوق بشری پیاپی حکومت ایران، این نقض‌های جدی علیه کودکان را نیز مورد تحقیق و تفحص قرار دهد.

دیده‌بان حقوق بشر اقدامات محدودکننده، چشم‌بند زدن، و شکنجه کودکان در بازداشت را مستند کرده است. یکی از بستگان پسری ۱۷ ساله گفت که مأموران او را مورد ضرب و جرح و تعرض جنسی قرار داده‌اند و سبب جراحت در سراسر بدن او و خونریزی معقدی شده‌اند. یک دانش‌آموز دبیرستانی گفت که نیروهای امنیتی در جریان دستگیری او را به سمت اجاق گازی روشن هل داده‌اند و سبب آتش گرفتن لباس‌های او شده‌اند، و در جریان بازجویی او را کتک و شلاق زده‌اند. بازجوها پسری دیگر را با وارد کردن سوزن به زیر ناخن‌هایش شکنجه کرده‌اند. دو کودک شکنجه شده‌اند تا محل اقامت اعضای خانواده‌شان را ارائه کنند. یک شانزده ساله پس از کتک خوردن، شوک الکتریکی، و تعرض جنسی دو بار تلاش کرده است تا جان خود را بگیرد.

مقامات از ارائه مراقبت پزشکی به کودکان مجروح‌شده به دست نیروها امتناع کرده‌اند. یکی از این موارد پسری ۱۳ ساله بود که در جریان ضرب و جرح دچار شکستگی دنده شده بود. مأموران، اعضای خانواده‌ها را تهدید کرده‌اند تا درباره این آزارها سکوت کنند. این آزارها با ده‌ها روایت گزارش‌شده توسط فعالان و گروه‌های حقوق بشری همخوانی دارند.

طبق قانون ایران کودکان تنها باید توسط دادستان‌های ویژه کودکان مورد بازپرسی قرار گیرند و تنها در دادگاه‌های نوجوانان محاکمه شوند. در یک مورد که شامل ۱۶ متهم از سه کودک می‌شد، رییس قوه قضاییه ایران یک قاضی دادگاه انقلاب، که روحانی است، را به عنوان مستشار دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان منصوب کرده است. اما هیچ یک از متهمان از حفاظت‌های مربوط به دادگاه نوجوانان برخوردار نبودند یا اجازه استخدام وکیل منتخب خود را پیدا نکرده‌اند، و کودکان به ۲۵ سال زندان محکوم شدند. دادگاه عالی ایران حکم این سه پسر را نقض کرده‌است اما دستور به محاکمه دوباره آنها به دست همان قاضی داده است که آنها را به ۳و۵ و ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

یک وکیل ایرانی گفت که او از ۲۸ کودک خبر دارد که متهم به محاربه و افساد فی الارض شده‌اند؛ اتهاماتی مبهم که می‌توانند منجر به صدور حکم اعدام یا صدور حکم قطع دست راست و پای چپ شوند.

تا آوریل ۲۰۲۳ گروه‌های حقوق بشری ایرانی کشته‌شدن ۵۳۷ نفر به دست نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات آغازیده در ماه اوت ۲۰۲۲ در پی مرگ مهسا(ژینا) امینی در بازداشت پلیس را ثبت کرده بودند. این آمار شامل حداقل ۶۸ کودک می‌شد. دیده‌بان حقوق بشر پیش از این مرگ کودکان از جمله نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده ۱۶ ساله را گزارش کرده بود. خانواده شاکرمی ۱۰ روز پس از ناپدیدشدن او در طی اعتراضات در تهران در ۲۰ سپتامبر جسد او را پیدا کردند. اسماعیل‌زاده پس از ضرب و جرح به دست نیروهای ا منیتی در ۲۳ سپتامبر در گوهردشت در استان البرز فوت کرد. مقامات ایران مدعی شدند که هر دو دختر با پریدن یا سقوط از ساختمان درگذشته‌اند و اعضای خانواده آنها را تحت آزار و بازداشت قرار داده‌اند.

بیل ون اسفلند دستیار مدیر بخش کودکان در دیده بان حقوق بشر گفت «کودکانی که آزارهایی دهشتناک را در بازداشت و محاکمه از سر گذرانده‌اند در معرض ریسک آسیب‌های بلندمدت هستند». او اضافه کرد «مأموریت حقیقت‌یاب سازمان ملل باید بررسی این آزارها را در اولویت قرار دهد و مسیری به سوی پاسخگویی پیشنهاد کند».

به امید فردایی آزاد و بدون کشتار برای مردم پاک سرزمینم ایران

کوچک همه شما

سعید بهشتی متین (مهرپاد)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از بیش از یکسال تازه سازمان ملل فهمیده که مردم راست میگن نه رژیم آخوندی!!! (بنظرتون یه مقدار دیر نیست؟؟؟)

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل همزمان با روز جهانی زن (هشت مارس) در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی مسئول «خشونت فیزیکی» است که منجر به کشته ش...